Freekeh met geoosterde biet en pecannoten

En dan ineens heb je 5 pompoenen, 5 pastinaken, witte en gele bietjes…… Breng maar naar Annemarie, die weet er wel raad mee. Eh ja maar ik dacht dat het maar om 1 pompoen ging en 1 pastinaak haha. Vergeten groente noemen ze ze ook wel. Alhoewel ik niet vind dat dat ook voor de pompoen geldt.

Leg ze maar even in de schuur, dan ga ik even nadenken wat ik er mee ga doen. Je moet namelijk weten dat de mannen hier in huis geen fan zijn van pompoen. Ik wel.

Maar na kerst kreeg ik de griep en het werden inderdaad even vergeten groenten. Maar wat zo fijn is aan dit soort knollen is dat je ze echt heel lang kunt bewaren op een koele plek.

Vandaag aten we dan de bietjes. Geroosterd met rode ui, pecannoten en échte feta kaas van de Turkse supermarkt. Met Freekeh. Met wat?? Ik denk dat je het uitspreekt als frikee maar dat weet ik niet zeker. Freekeh hoort in het rijtje van gezonde granen thuis. Het is een groene gebroken tarwe en het ruikt een beetje grassig. Het zit boordevol eiwitten en vezels en geeft dus een groot verzadigd gevoel. Al met al een super gezonde maaltijd en ik vond het heerlijk. De jongste man van het huis helaas niet.

Freekeh met geroosterde biet en pacannoten

Freekeh met geroosterde biet en pacannoten

 

Wat heb je nodig?

1 doosje freekeh

400 gram rauwe biet (ik heb ze niet gewogen, denk dat het 5 a 6 kleintjes waren), geschild

2 rode uien

Olijfolie

Thijm

Een stukje feta

Bladselderij

Pecannoten

 

Verwarm de oven voor op hete lucht 200°C .

Snijd de bieten en de rode uien in gelijke parten. Doe ze in een ruime ovenschaal met wat olijfolie, grof zout en peper en wat takjes thijm.

Zet de schaal in het midden van de oven en laat 30-35 minuten roosteren.

Breng na 15 minuten 1 liter water aan de kook, (ik doe dit in de waterkoker maar kan natuurlijk ook gewoon in de pan. Breng de freekeh aan de kook en laat 15 minuutjes zachtjes koken zoals op de verpakking staat..  Tussendoor even omroeren.

Schep ondertussen ook de groenten even om.

Hak de bladselderij grof.

Haal de groenten uit de oven en vergeet de takjes van de thijm niet te verwijderen.

Schep wat freekeh voorzichtig de groenten. Gebruik wat je nodig hebt. Schep ook de bladselderij erdoor heen.

Serveer met de pecannoten en verbrokkelde witte kaas. Dit kan warm of lauw.

Bewaar de rest voor de lunch, kan heel goed ook op kamertemperatuur gegeten worden.

030

Bron: Boodschappen

getagged:, , , , , , , , ,

4 thoughts on “Freekeh met geoosterde biet en pecannoten

  1. Nadia Vijselaar 12 januari 2015 om 07:23 Reply

    zat laatst nog te denken of je nog iets hebt kunnen maken van de groeten. Gelukkig kun je ze lang koel bewaren. Dat weet je als je iets van ons krijgt is het niet maar 1 stuk. hihi Geniet er lekker van en hopelijk maak je er lekkere gerechten van waar de mannen ook van zullen smullen.

  2. krista 12 januari 2015 om 08:55 Reply

    hi an,
    leuk lijkt me een lekker recept, de freekeh kun je gewoon kopen bij bv wormerplein de turk?

    • Ann's Passie voor Koken 12 januari 2015 om 09:02 Reply

      In de supermarkt Krista, Albert Heijn heeft het zo en zo maar Deen volgens mij ook. Het is van het merk Artisan Grains.

Plaats een reactie