Granola met agavesiroop

Ik volg geen hypes. Nee. Niet op het gebied van mode en ook niet op het gebied van eten. Ik draag wat ìk leuk vind en waar ik me goed in voel en hetzelfde met eten. Ik eet wat ik lekker vind en waar ik me op dat moment goed bij voel.

Powerfoods horen daar in principe niet bij. Of misschien toch wel. Want ik maak eigenlijk al jaren mijn eigen muesli melange, gewoon heel simpel met havervlokken, speltvlokken, hazelnoten, lijnzaad en rozijnen. En dan heerlijk in de kwark met vers fruit en een beetje honing of maple syrup. Gezond en lekker! Dat het gezond is, is gewoon toeval ;-).

Zoonlief wilde gepofte quinoa proberen. Nu had ik nog een cadeaubon van De Tuinen, dus dacht oké dan ga ik maar eens wat superfoods testen. Nou ik kan je zeggen, ik vind ze belachelijk duur! Maar ik had die bon dus heb gepofte quinoa, gedroogde gojibessen en gedroogde bosbessen gehaald.
En ik had nog een flesje Agave siroop in de kast staan, waarvan ik niet zo goed wist wat ik ermee moest.

Laat ik dan eens granola maken, ofwel gezonde cruesli, de hype volgen…. Google maar eens want het internet staat er vol mee.

Ik nam gewoon 175 gram speltvlokken en een zelfde deel havervlokken. Daar deed ik 80 gram lijnzaad bij. Hazelnoten, beetje gehakt, zo’n 100 gram. En nog 2 theelepels kaneelpoeder. Alles even doorroeren.

Smelt 2-3 eetlepels kokosolie en roer daar 50 gram agavesiroop door. Meng goed met alle droge ingrediënten.

Neem 2 bakplaten en spreid de mix uit over beide platen.
Ongeveer 20-25 minuten laten roosteren op ongeveer 170 graden in een voorverwarmde oven.

Na het roosteren kun je de mix af maken met de gedroogde bessen. Maar je kunt er ook nog rozijnen door doen of ander gedroogd fruit.

Goed af laten koelen alvorens luchtdicht te bewaren.

Granola met agavesiroop2.

Ik had nog nooit agavesiroop gebruikt en buiten dat het een natuurlijk zoetmiddel is vind ik het nog lekker ook. Ik was een beetje sceptisch maar het is een goede suikervervanger. Want we willen allemaal minder suiker gebruiken toch?

En wat nou zo leuk is. Zoonlief vind het lekker en eet de granola net als ik met kwark als ontbijt!

granola met agave

getagged:, , , , ,

Plaats een reactie