Ovenratatouille

Ik ben gek op ratatouille. Het liefst eet ik het iedere week. En dan het liefst Ann’s ratatouille. Maar wil je het wat makkelijker houden en heb je wat minder tijd, is dit recept uit de Foodies ook erg lekker en een prima alternatief. Ik miste alleen de courgetten en persoonlijk vind ik een ratatouille zonder courgette geen ratatouille dus voegde ik die er ook aan toe.  De combinatie van de groenten, de rozemarijn, tijm en knoflook die met elkaar mengen is gewoon zo ontzettend lekker!

Wat ik zo praktisch vind van dit recept, is dat je bijna alles van te voren al kan voorbereiden. Ik sneed  ‘s morgens al de groenten en kon een half uur voor etenstijd de ovenschaal zo de oven in schuiven. Let alleen op de aubergine, deze moet je kort voor gebruik pas snijden anders komt er erg veel vocht op te staan.

Ik serveerde de ratatouille met in de oven geroosterde roseval aardappeltjes met zeezout en rozemarijn. Even wassen en voorkoken in de magnetron, goed uit laten stomen, in kwartjes snijden en met wat olijfolie in een ovenschaal vermengen met wat zeezout, Italiaanse keukenkruiden en verse rozemarijn. Dit kun je ook al in de ochtend klaarzetten. Schuif hem gelijk met de ratatouille in de oven.

Dit recept is voldoende voor 5 personen.

ovenratatouille2

Ingrediënten:

2 uien (ik nam 1 rode en 1 gewone, maar probeer ook eens sjalotten)

2 rode paprika’s

1 courgette

Cherrytomaatjes aan de tros, zoveel als je wilt

4 takjes tijm

2 takjes rozemarijn

3 tenen knoflook

Olijfolie

Peper en zout

1 aubergine

1 el bloem

 

Was alle groenten. Pel de uien en snijd ze in stukken/partjes. Pel de knoflook en snijd in dunne plakjes.

Verwarm de oven voor op 200°C, hetelucht of 225°C elektrisch.

Snijd de paprika’s in reepjes, zo dik als je zelf wilt. Snij de courgette in stukjes.

Ris de blaadjes tijm en de naaldjes rozemarijn van hun takjes en hak fijn. Meng de uien, knoflook, paprika, courgette en de tomaatjes in een ruime ovenschaal. Doe de kruiden erdoor en vermeng met wat olijfolie. Breng op smaak met peper en zout.

Zet de ovenschaal 25 minuten in de oven.

(Serveer je de groenten met geroosterde aardappeltjes, dan plaats je die schaal ook in de oven. Werk je op 2 niveaus, gebruik dan wel hete-lucht.)

Snijd de aubergine in blokjes. Bestrooi met wat zout en vermeng met de bloem.

Bak licht bruin op hoge stand in wat olijfolie.

Voeg de aubergine aan de rest van de groenten toe tot de 25 minuten verstreken zijn.  PAS OP: de ovenschaal is inmiddels heet ;-).

Lekker met bijvoorbeeld een biefstukspiesje. Smullen maar!

Van het restant at ik de volgende dag lunch met een stuk ciabatta……

 

 

getagged:, , , , , , , , ,

Geef een reactie

