Oosterse kipsalade met sesam

Het is geen geheim dat ik gek ben op recepten. Zo ben ik jaren lid geweest van de Delicious en nu van Elle Eten en Foodies. Ik speur op het internet of in bladen. Kopieer, sla ze op, print en knip uit en doe ze keurig in een mapje. Ja. En daar blijven ze dan heel lang in, in dat mapje. Met de intentie om ze toch ooit een keer uit te proberen.  Het mapje komt geregeld tevoorschijn en dan pik ik er weer eens een recept uit om het mapje weer voor een tijd op te bergen.

Dat geldt ook voor dit recept. Dit heb ik van een moeder van de lagere school van mijn zoon en denk dat dit toch al zo’n 2 jaar in dat mapje zat. Misschien vergis ik me, ik weet het niet meer, zou ook langer kunnen. Of korter.  Maar in ieder geval heb ik het eindelijk gemaakt en het was het waard! We hebben met z’n drieën gesmuld! Deze salade gaat geregeld op tafel komen nu.

Dit is voldoende voor 3-4 personen.

 

Voor de salade:

1 komkommer

400 gram kipfilet

Zonnebloemolie

100 gram taugé

4 lente uitjes, in ringetjes

Koriander naar smaak (wij zijn niet heel gek op koriander, dus ik heb dit vervangen door peterselie)

Voor de dressing:

6 eetlepels sesamzaad

2 eetlepels sojasaus

3 eetlepels mirin

1 eetlepel suiker

½ eetlepel rijstazijn

1-2 theelepels chilipasta

 

Snijd de komkommer in de lengte in vieren en vervolgens in stukjes van zo’n 6 cm. Als je het lekker vind kun je ze bestrooien met zeezout, 30 minuten uit laten lekken en goed afspoelen. Wij vonden dat de komkommer toch erg zout van smaak bleef na het afspoelen dus ik sla dat volgende keer over.

Rooster de sesamzaad in een droge koekenpan. Maal de helft hiervan grof in een vijzel. Zet dit apart.

Maal de andere helft tot een pasta. Ik heb niet mijn gewone vijzel gebruikt maar de flavour shaker van Jamie Oliver. Schep de pasta in een afsluitbaar potje of in een shaker . Voeg hier 60 ml. water aan toe, de sojasaus, de mirin, de suiker, de rijstazijn en de chilipasta. Schud dit stevig tot een gladde massa. Schenk het in een steelpannetje.

Besmeer de kip met wat van olie en gril ze ongeveer 20 minuten op de grill tot ze goudbruin en gaar zijn. Laat iets afkoelen en snijd in reepjes.

Verdeel de taugé en de komkommer over de borden en leg daarover de reepjes kip.

Kook de saus in het steelpannetje ongeveer 3 minuten, draai de kookplaat lager en laat nog 5 minuutjes zachtjes pruttelen en iets indikken. Vind je dat de dressing te dik wordt dan voeg je nog 2-3 eetlepels water toe.

Schenk de dressing over de salade. Strooi er de uienringetjes  en de peterselie (of koriander) over en als laatste de grof gemalen sesamzaad.

Oosterse kipsalade met sesam

de foto is wel heel snel gemaakt dus excuus voor de slechte kwaliteit

Lekker smullen!!!

getagged:, , , , , , , , ,

Geef een reactie

