Hollandse garnaaltjes

Ik open de doos en kijk met een big smile naar de pareltjes uit de Noordzee in de #Foodybox die ik van De Kroon op het Werk ontvangen heb.

Mijn gedachten gaan bij het uitpakken eigenlijk direct naar mijn moeder. We woonden nog in Amsterdam oost. Zij stond aan ons gemêleerd stenen aanrechtblad garnalen te pellen. Van die kleine, iele, vissebeestjes die je al met moeite vast kon houden tussen 2 vingers. Ik was nog geen jaar of 10 en pikte ze tijdens het pellen onder haar handen vandaan. Ik smulde ervan!

Toch heb ik tot nu toe zelf nog nooit Hollandse garnaaltjes gepeld. Wel gamba’s, die gaan wat makkelijker vanwege het formaat. Mijn moeder kan het al heel lang niet meer vanwege de reuma aan haar handen. Maar ik weet nog dat ze het heel lang geprobeerd heeft want ze wilde liever geen gepelde garnaaltjes kopen. Wij hadden namelijk een heel groot Marokkaans gezin naast ons wonen en zij waren garnalenpellers. Dit deden ze bij goed weer op het grote balkon en ik herinner mij dat de onderburen, de drab in de tuin hadden liggen.  Mijn moeder walgde daarvan en zag alle hygiëne regels (die toen denk ik nog niet echt van kracht waren zoals now a days) voorbij komen, waaraan niet werd voldaan. We aten dus ook steeds minder garnalen. Mijn vader had te grote handen en te weinig geduld om ze zelf te pellen.

Maar ik koop ze geregeld. Gewoon gepeld. Heerlijk! Ik ben dan ook in mijn nopjes met zowel de gepelde als de ongepelde Hollandse garnalen van het Nederlands Visbureau in de #Foodybox. En ik deel graag al mijn eten maar vind het nog fijner, dat ik dat nu niet hoef te doen, want mijn mannen zijn geen echte viseters.

Zoveel mogelijkheden om er een maaltijd van te maken maar eigenlijk wil ik er niet te veel mee doen, want een Hollands garnaaltje is al zo lekker van zichzelf en behoeft geen andere of teveel extra toevoegingen.

 

Hier zomaar wat ideetjes:

De garnalen heb ik aangemaakt met een klein beetje mangochutney uit een potje van Geeka’s, deze is echt erg lekker en lekker pittig! Ik heb ze geserveerd op een bedje van rucola met verse mangoschijfjes en samen met Hollandse asperges gegeten. Een heerlijke combinatie van deze pareltjes uit de zee met de parel van het land!

Hollandse garnalen met mangochutney en asperges

 

Ook heerlijk voor de lunch op een broodje met rucola en roerei.

Hollandse garnaaltjes op een broodje met roerei en rucola

 

Of op een volkoren cracker met schijfjes trostomaat en een dressing van mierikswortel.

 

volkoren crackers met Hollandse garnalen, tomaat en dressing van mierikswortel

 

Of je doet er een paar in de aspergesoep. De man krijgt ham en de garnaaltjes zijn voor mij, yammmm. Van deze laatste helaas geen foto, het was zo lekker dat ik die vergat te maken.

 

 

 

 

 

getagged:, , , , , ,

2 thoughts on “Hollandse garnaaltjes

  1. Simone 11 mei 2014 om 08:44 Reply

    Ja lekkere as het he!! Wij hebben er een soort garnalencocktail van gemaakt. Simpel maar o zo lekker. En we hadden gasten dus alles was meteen op. Dat was dan wel weer jammer….

  2. Ann's Passie voor Koken 11 mei 2014 om 09:06 Reply

    Heerlijk, Simone, koop ze weleens zelf, maar zomaar out of the blue in een koelboxje thuis ontvangen is natuurlijk nog veel leuker en lekkerder! En ik was hebberig 😜

Geef een reactie

