Donuts uit de oven van Suus

Mijn eerste blogpostje weer sinds lange tijd. Veel gebeurd waardoor er weinig tijd was om recepten te plaatsen maar hier is er weer één. En wat voor eentje. Heerlijke donuts uit de oven van Suus van Foodbandits . Deze kwam ik heel lang geleden al tegen en stonden hoog op mijn to-cook / bake lijstje maar omdat ik van alles aan het uit proberen ben voor Suez high Tea kwam het er maar niet van. Totdat ik enkele weken geleden de niet tegen te gane drang naar heerlijke zachte, vette donuts had. En genoeg mensen om me heen om te proeven. En donuts uit de oven zijn iets verantwoordelijker dan de gewone. Iets dan.

donut
voor ongeveer 12 stuks

50 g boter
zakje gedroogde gist
2 theelepels kaneel
250 ml melk (Suus gebruikt sojamelk)
300 g bloem
150 g suiker (ik gebruikte mijn zelfgemaakte vanillesuiker )

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verwarm de melk met 1 eetlepel boter in een pannetje.

Zeef in een grote kom de bloem. Doe daar de gist, de helft van de suiker en een halve theelepel kaneel bij.

Voeg de warme melk toe en kneed het snel tot een soepel deeg.

Vet een kom in met een beetje olie en plaats daarin het deeg. Dek de kom af met plastic folie en laat het deeg in 1 uur rijzen.

Haal het deeg uit de kom en rol dit uit op een met bloem bestoven werkplek.

Maak rondjes uit het deeg en dan kleinere rondjes uit het midden. Dus de bekende donut vorm. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en plaats ze in de oven voor ongeveer 8-10 minuten.
Let er op dat de donuts mooi licht van kleur worden en dus niet te donker. Hou ze goed in de gaten wantz e worden snel te hard.

Laat de donuts vervolgens afkoelen.

Smelt het restant van de roomboter. Roer in een kom de overige suiker en kaneel. Dompel de donuts in de boter en vervolgens in de suiker-kaneel mix en leg op een bord.

Hmmm wedden dat ze zo op zijn?

2 thoughts on “Donuts uit de oven van Suus

  1. Nell Nijssen 18 maart 2014 om 21:06 Reply

    Donuts … echt zo’n guilty pleasure, yamyam

Geef een reactie

