Kersttulband

Tijd voor zoetigheid. Ik ben gek op noten. En zeker op de combinatie van noten met zuidvruchten zoals dadels. En als er dan ook nog chocolade doorgaat…. Mmm dus dat. Ja precies dat.

Deze cake is heerlijk smeuïg door de verse dadels. Ik kwam de cake tegen in een oude Foodies met een link naar ‘uit Paulines keuken’. kijk eens rond op dit receptenblog, want Pauline maakt heerlijke dingen.

Zeker voor herhaling vatbaar, alleen doe ik dan niet al de topping er overheen, deze was erg lekker, maar voor mij te zoet. Ik was ook een beetje voorbarig door álle karamel eroverheen te schenken. Apart serveren is een beter idee.

kersttulband
Helaas door de drukte heb ik geen mooie foto’s gemaakt.

200 gr roomboter op kamertemperatuur
250 gr zelfrijzend bakmeel
4 eieren
150 gr lichtbruine basterdsuiker
150 gr gedroogde dadels, ik gebruik medjoul dadels
100 gr pecannoten
80 gr pure chocolade
70 gr gedroogde cranberries
1 tl sinaasappel rasp
1 tl kaneel
zout

Voor de karamelsaus

100 gr suiker
2 el water
25 gr boter
125 ml slagroom

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Klop de zachte boter met de suiker luchtig in een keukenmachine.

Zet de mixer op een lage stand en voeg één voor één de eieren toe, totdat ze helemaal opgenomen zijn in het beslag.

Zeef het bakmeel, de kaneel en het zout en spatel dit samen met de sinaasappel rasp door het beslag. Doe dit met de hand, anders wordt de cake niet luchtig.

Hak de pecannoten en de chocolade grof en snij de dadels en de cranberries in stukjes. Meng dit voorzichtig door het beslag.

Vet de tulband vorm in en giet het beslag in de vorm.

Bak de cake in ongeveer 45 minuten af op 170 graden. De tulband is klaar als een satéprikker er schoon en droog uit komt.

Je gaat nu de karamelsaus maken:

Verhit 100 gr suiker met 1 el water in een steelpan. Zet de pan op een laag vuur, als de suiker begint te smelten en bruin kleurt, roer je het voorzichtig door elkaar met een garde.

Haal de pan van het vuur en voeg de boter en de slagroom toe, meng het goed door elkaar. Zet de pan terug op het vuur, en laat de saus onder voortdurend roeren, voorzichtig inkoken.

Neem hier de tijd voor, het kan best even duren voordat je een mooie karamel hebt.

Laat de saus iets afkoelen en giet het over de tulband.

getagged:, , , , , ,

2 thoughts on “Kersttulband

  1. Nell Nijssen 26 januari 2014 om 13:26 Reply

    ha Annemarie, ik heb je vandaag bij de links op mijn blog Eetplezier geplaatst! Ik zag nu pas dat je er nog niet bij stond. En je blog is dat meer dan waard. Succes met alles!

  2. Ann's Passie voor Koken 26 januari 2014 om 13:38 Reply

    Hoi Nell, wat lief van je, dankjewel! Zo’n rijtje met links moet ik ook nog eens gaan maken, maar kom er helaas nog niet aan toe.

Geef een reactie

