Uit het archief

Eigenlijk ken ik niemand die tegenwoordig geen theedoos heeft of in ieder geval meerdere smaakjes thee in huis heeft. Soms vraag ik mezelf af of ik nou echt één van de weinigen ben die dus niet van fruitsmaakjes thee houd? Ik ben meer van de kruiden en dan met name rooibos en soms groene thee en dan moeten die niet een fruitsmaakje mee hebben gekregen want dan vind ik het ook niet om te gillen. Ik heb nu iets lekkers ontdekt! Straatje van Vermeer. Hoe zeg je? ja Straatje van Vermeer! Een heerlijke verse groene thee, alsof het zo uit de achtertuin komt met stukjes banaan en aardbei en hij ruikt lekker en wat ik zo fijn vind daaraan: hij ruikt écht! En niet chemisch.

Omdat rooibosthee mijn favoriet is, heb ik er daar ook een van uitgezocht: de rooibos chai. Ik moet zeggen, ook deze ruikt en smaakt heerlijk!

Kijk eens op Theekoffiekado voor heel veel heerlijke, verschillende soorten verse thee.

8 november 2012

Een aantal termen zoals ‘Julienne’ en ‘brunoise’ ken ik wel maar dat er ook termen zijn voor bepaalde mengsels van groenten en kruiden wist ik niet. Leuk om te lezen in de Delicious en ik deel er graag een aantal met jullie.

Brunoise is een manier om groenten in blokjes van 1-2 cm te snijden

Julienne is wel de bekendste manier denk ik: kleine gelijkmatige reepjes gesneden groenten

Mirepoix is een mengsel van brunoise gesneden wortel, ui en selderij

Duxelles is een fijngehakt mengsel van champignons, ui en sjalot, kort gebakken in boter en word gebruikt als vulling of garnituur in sauzen of bij gerechten

Chiffonade zijn ragfijn gesneden bladgroenten

26 oktober 2012

Soms, heel soms, voel je het al. Je bent bezig een recept te volgen en je voelt er klopt hier iets niet! Gelukkig kan ik dan zeggen dat ik ‘maar’ een hobbykok ben.

Al heel lang heb ik een recept klaar liggen voor een chocolade cheesecake. Er word aangegeven dat de hoeveelheden niet kloppen met de juiste hoeveelheden erbij. Dus ik volg de nieuwste gegevens klakkeloos en dacht tijdens het mixen wel nog moet dat allemaal in mijn springvormpje???

Kan je één ding zeggen: recept was dus niet aangepast en ik heb beslag voor 2 taarten. Gelukkig wil Dennis nog wel even naar de winkel om koekjes te halen voor de taartbodem, want ja die koekjes… Die klopten dus wel!

23 oktober 2012

Gesprek tussen moeder en zoon:
Mam, waar is die kaas voor?
Voor door de andijviestamppot Dennis.
Huh weer iets nieuws door de andijvie humm weet niet of ik dat wel lekker ga vinden man!
Je moet ook gewoon proeven Dennis en is het niet lekker dan maak ik het niet meer op deze manier.
Maar wat is het voor kaas dan, hij is wel heel wit….
Eeeh parmezaanse kaas mop…. (Zal maar niet vertellen van te voren dat dit Pecorino is en dus schapenkaas)
Ja dat dacht ik al!
Gelukkig hij trapt er in….

Aan tafel:
Mam,ik vind deze kaas niet zo lekker door de andijvie hij smaakt heel anders dan de andere parmezaanse kaas, die je altijd hebt.
Ja schat dat kan ook wel kloppen.
Wil je het volgende keer weer op de oude manier maken mam, dat vind ik veel lekkerder!
Ja is goed schat, als je nu maar wel je bord leeg eet!

23 oktober 2012

Mensen vragen mij regelmatig: hoe kom je toch aan al die recepten?? Om in tienertaal te reageren (zoals Dennis zou doen): ja duuuhhh je word zo 2012 met kookbladen om je oren gegooid, maandelijks ligt De Boodschappen bij de Deen of de Vomar, de Allerhande bij Appie, de Delicious valt nu maandelijks in de brievenbus maar wat denk je van Google???

En verder is het een kwestie van smaak! Gewoon uitproberen wat jij lekker lijkt te vinden. Zodra er ergens blauwe kaas of brie oid in verwerkt wordt, sla ik dat recept over, er komt geen schimmel kaas in mijn eten, bah, dat vind ik echt niet lekker en dus maak ik dat ook niet. Maar wat voor mij niet lekker is, kan voor een ander heerlijk zijn: een kwestie van Smaak dus!

Ik ben geen keukenprinses, koken is voor mij ontspanning, een beetje mindfull bezig zijn misschien, nergens aan denken en je gedachten botvieren op datgene wat op het aanrecht ligt. En durven uit te proberen, meer niet. Bij mij mislukt ook geregeld iets en soms valt de smaak van een recept gewoon tegen, zoals de gestoofde kip in zoetzure saus met specerijen…. Het was goed gelukt maar had een smaakexplosie verwacht vanwege de kardamom, kaneel, honing, vijgen en abrikozen. Niet echt bijzonder verder.

Heb je wensen, ben je op zoek naar iets speciaals? Stel je vraag op annspassievoorkoken@gmail.com of ga naar de contactpagina. Ik ga op zoek voor je!

Heb jij een lekker recept wat je absoluut wil delen? mail het me door en ik ga het uitproberen.

2 thoughts on “Uit het archief

  1. Edith 12 december 2013 om 08:27 Reply

    nee hoor, ik houd ook niet van fruitsmaakjes 🙂

    • Ann's Passie voor Koken 12 december 2013 om 10:26 Reply

      Ze hebben iets chemisch he Edith? Verse losse thee met smaakjes smaken veel subtieler en natuurlijker.

Geef een reactie

