Chocoladekoekjes met sesamzaad

I never met a chocolate I didn’t like.

Dat dacht ik waarschijnlijk dus ook toen ik dit recept ooit uit een blad knipte en aan mijn to-bake mapje toevoegde. Toch heeft het heel lang geduurd voordat ik het een keer maakte. De combinatie van chocolade en sesamzaadjes is echt heerlijk. De sesamzaadjes geven een zachte nootachtige smaak aan de koekjes. Ze zijn bros van buiten en heerlijk zacht van binnen.

Helaas weet ik niet wie de bron is. Heb nog wel gegoogled en kwam op het zelfde recept uit bij de Libelle. In het recept miste de gewenste oventemperatuur, zowel op mijn knipsel als op de website van Libelle, beetje knullig vind ik dat. En volgens het knipsel haal je ongeveer 25 koekjes uit het recept en volgens Libelle 10? Ga er maar van uit dat je er 25 – 30 heerlijke brosse koekjes uithaalt.

Ik moet wel waarschuwen want dat aantal slinkt namelijk heel snel, zeker als er 2 mannen in huis zijn, die hun neus volgen en op de heerlijke geur in de keuken afkomen. Lekker voor op stage Mam! En… Lekker voor op het werk! Gelukkig staat mijn kast vol met Tupperware en staan er nu 2 bakjes klaar op het aanrecht voor de heren om morgen uit te delen.

chocoladekoekjes met sesam 012

Ingredienten:

150 gram zachte boter
225 gram witte basterdsuiker
2 eieren
250 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram pure chocolade in stukjes gehakt
80 g sesamzaadjes

Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan, totdat ze goudbruin zijn.

Klop de boter met de suiker zacht en romig. En klop de eieren er één voor één door. Zeef vervolgens het zelfrijzend bakmeel er in gedeelten bij en spatel dit door het beslag. Voeg de chocolade en 50 gram van de sesamzaadjes toe.

Laat het deeg ongeveer 30 minuten in de koelkast opstijven.

Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en stort het beslag daarop. Schik het in een vierkant van ongeveer 25×25 cm en ongeveer ½ cm dik. Als je het handig vind, leg dan een 2de vel bakpapier er boven op rol hierover heen met een deegroller.

Strooi de rest van het sesamzaad erover.

Bak de koek in 20-25 minuten lichtbruin en gaar in het midden van de oven.

Snijd het stuk deeg direct uit de oven in repen of vierkantjes en laat goed afkoelen. Kijken of dat lukt zonder te proeven.

getagged:, , ,

2 thoughts on “Chocoladekoekjes met sesamzaad

  1. Anita vd Griendt 31 oktober 2013 om 12:29 Reply

    Dat ga ik vandaag nog doen!! Dank je voor je lekkere recepten!

    • Ann's Passie voor Koken 31 oktober 2013 om 15:02 Reply

      Hoi Anita, leuk dat je zo enthousiast bent! Laat je het weten hoe ze geworden zijn?

Plaats een reactie