Zoete met honing geglaceerde kip

Enige tijd geleden, kreeg ik een foto door ge-appt van mijn buren: het leken kookboekjes. Met de vraag, of ik ze wilde hebben. Uiteraard ben ik daar altijd geïnteresseerd in! Dus snel naar de overkant en wat ik zag waren geen kookboekjes maar een halve bibliotheek aan 5 grote en dikke mappen gevuld met recepten van Succesvol Koken van Rudolph van Veen van 24Kitchen. Mijn eerste reactie was: Waar laat ik die?? Als ik ze niet wilde hebben, zouden ze in de container gaan dus ik heb ze meegenomen om een paar maanden later alles op mijn gemak door te bladeren en te sorteren. De recepten die mij aanspraken heb ik in 1 map kunnen bewaren en met de resterende mappen/recepten heb ik vervolgens weer iemand anders blij mee gemaakt.

Dit recept sprak mij meteen aan. Al is het alleen omdat er hier thuis veel kip word gegeten en mijn kleine, grote jongen het liefst alleen maar kip eet. Omdat hij niet van honing houd en al gruwt bij het woord, heb ik uiteraard verzuimd te melden, dat deze kip geglaceerd word in de honing. En hij vond het heerlijk!

Laat je niet afschrikken door de specerijen. Als je vaker specerijen gebruikt, heb je dit vast al een deel standaard in je kastje staan. Zo niet, koop ze dan bij de Turkse winkel, daar zijn ze goedkoper dan in de supermarkt.

kip met honing en taboulé 003

Benodigdheden voor 4 personen:

4 kipfilets
2 el citroensap
½ tl zout
25 gram boter
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen koriander (ketoembar)
½ tl kurkuma
½ tl paprikapoeder
1 teen knoflook
125 ml vloeibare honing
1 tl sambal oelek
Flinke snuf cayenne
Fijngesneden lente-uitje om mee te garneren

Snijd de kip in repen of zoals je ze zelf wilt hebben, maar snijd ze niet heel klein.

Doe de citroensap en het zout in een kom en schep de kip hier doorheen.

Smelt de boter in een steelpan. Voeg alle specerijen toe met de knoflook en verwarm dit ongeveer 1 minuutje. Het ruikt echt heerlijk.
Roer de honing en de sambal en zout en peper erdoor. Laat afkoelen en iets indikken.

Schep de marinade door de kipstukjes. Laat de marinade een half uurtje of nog langer intrekken.

Verwarm je ovengrill voor. Heb je deze niet gebruik dan de tafelgrill of grillpan.

Gril je de kip in de oven, leg dan een bakplaat bedekt met folie onder het rooster in de oven. Dit is om de marinade op te vangen tijdens het bakken, anders is het lastig schoonmaken!

Haal de kip uit de marinade en leg deze op het ovenrooster. Bewaar de marinade!

Gril 8-10 minuten, keer de kip om en bestrijk ze nog een keer met de marinade, tot ze gaar zijn. De kip mag volgens Rudolph zelfs op sommige plekjes licht geblakerd zijn, dit geeft juist de lekkere smaak aan dit gerecht. Maar hou ze in de gaten, want het wil nog wel eens snel gaan on de ovengrill.

Ik heb de kip geserveerd met taboulé en wat extra groenten.

Bron: Succesvol Koken, Rudolph van Veen

getagged:, , , , ,

2 thoughts on “Zoete met honing geglaceerde kip

  1. Anita vd Griendt 31 oktober 2013 om 12:32 Reply

    Jaaa dit gaat ie ook worden!!!!!

    • Ann's Passie voor Koken 31 oktober 2013 om 16:22 Reply

      Leuk dat je zo enthousiast bent, geeft mij weer inspiratie om door te gaan. Heb je de sweet butter chicken nog gemaakt?

Geef een reactie

