Torta di nocciole

Zo krijg ik een reactie op Facebook van mijn aangetrouwde nicht met de vraag: wat is dat toch met die Italianen? Tja… ik kan alleen maar zeggen, dat zij weten wat lekker is en dat daar echt met passie gekookt en gebakken word, dat kun je echt wel aan de Italianen over laten. Deze taart kwam ik tegen op Ciao Tutti, de ontdekkingsblog door Italië, waar ik geregeld op ‘surf’. Torta di nocciole, oftewel hazelnoottaart. Ik dacht meteen, die ga ik maken voor mijn nicht, zij heeft een voedselallergie en mag bijna geen fruit en noten, maar wel hazelnoten dus. Makkelijk om te maken en het resultaat is een luchtige, elegante cake met een rijke hazelnootsmaak.

torta di nocciola1

Benodigdheden:

4 eieren
200 g donkerbruine basterdsuiker
200 g roomboter
200 g hazelnootbloem* ( ik heb 200 gram rauwe hazelnoten vermalen, maar je kunt ook kant en klare hazelnootbloem bij de natuurwinkel kopen)
7 g bakpoeder

Verwarm de oven voor op 160 ˚C.

Doe de eieren in een kom en klop ze met een elektrische mixer gedurende een paar minuten goed stijf en luchtig. Ik gebruik hier mijn keukenmachine voor.
Voeg vervolgens de suiker toe en blijf nog een paar minuten mixen.

Smelt de boter in magnetron of op de kookplaat, let wel op dat de boter dan niet bruin word.

Zet de mixer op de laagste stand en voeg om en om een beetje hazelnootbloem en een scheutje gesmolten boter toe totdat je alles door het eimengsel hebt gemixt.
Doe dit zo rustig mogelijk zodat je niet alle lucht uit het mengsel slaat of meng het voorzichtig met een spatel. Zorg er dan wel voor dat alles goed gemengd is.

Spatel als laatste het bakpoeder voorzichtig door het beslag.

Vet een springvorm in (24cm) en bekleed met bakpapier en giet het cakebeslag in de vorm.

Zet de vorm in de oven en bak hem in minimaal 60 minuten gaar. Controleer af en toe als je een oven met een glazen deur hebt. Open de oven niet te vroeg; de kans dat je taart instort is groot.

Goed af laten koelen, voordat je hem uit de vorm haalt.

Bron: Ciao-Tutti

getagged:, , ,

6 thoughts on “Torta di nocciole

  1. claudia 17 oktober 2013 om 11:40 Reply

    en laten we eerlijk wezen…die taart is net zo lekker als een italiaan 😉

  2. claudia 17 oktober 2013 om 12:51 Reply

    mijn halve Italiaan en mijn kindjes ook zeker weten…die dragen ook het Ito gen 😉 hahahhaa en ik als jouw over-allergi
    sche nicht is heel erg blij met deze Torta di Nocciola

  3. Wendy 18 oktober 2013 om 17:17 Reply

    Hoe je schrijft zo lekker duidelijk is heerlijk. En lief voor de nicht met allergie ….

Geef een reactie

