PASTA CARBONARA met gerookte pancetta, eieren en pecorino romano

Iedere keer als ik op de kookboekenafdeling toch weer even rondsnuffel, neem ik me steeds weer voor om geen nieuwe kookboeken meer te kopen, de plankjes en de kast puilen uit en heb al veel weggedaan ook, maar soms kan ik het gewoon echt niet laten.

Alleen al om de foto op de kaft en de ondertitel van het boek heb ik Magnifico! Italiaans eten is nog nooit zo sexy geweest, van Gino D’Acampo gekocht Maar eerlijk is eerlijk, er staan heerlijke recepten in en wat ik heel belangrijk vind makkelijk om klaar te maken: facile, facile…. Makkelijk maar indrukwekkend, staat in het boek. Ik ben verkocht, ik ben fan!

De pasta’s zijn ideaal om als comfort food te serveren. Laatst vroeg iemand mij wat is nou eigenlijk comfort food. Ik denk dat comfort food voor iedereen een andere betekenis heeft maar in het algemeen gaat het hier om eten dat troost bied of eten waardoor je je beter gaat voelen. Comfort food moet voor mij in ieder geval verwarmend zijn en een voldaan gevoel geven. Persoonlijk vind ik pasta’s tot het ultieme genot van comfort food behoren.

Omdat er hier iemand in huis woont die gek is op spaghetti carbonara en ik dat nog nooit gemaakt heb, dacht ik ach toe dan maar… en daar heb ik geen spijt van gehad!

Eindelijk een klassiek recept zonder room, met eidooiers, zonder bacon maar met pancetta! Let op: pancetta is iets heel anders dan bacon of Italiaanse rauwe ham, er zit een hele lekkere specifieke smaak aan en deze maakt de carbonara zoals hij hoort te zijn (hier zijn overigens de meningen wereldwijd over verdeeld)!

Dit recept is echt magnifico!

spagetthi carbonara(Excuus voor de slechte kwaliteit vd foto)

Let op, de hoeveelheden zijn voor 2 a 3 personen!

Olijfolie extra vergine
100 gram pancetta in reepjes/ stukjes
Spaghetti
3 grote eidooiers
Ongeveer 2 eetlepels gehakte bladpeterselie
Versgeraspte pecorino romano
Peper en zout

Bak de stukjes pancetta in de hete olie al omscheppend lekker knapperig, doe er een snufje peper bij.
Neem er de tijd voor.

Kook ondertussen de pasta al dente. Laat goed uitlekken, bewaar evt. wat kookvocht om aan de carbonara toe te voegen. Voeg de spaghetti bij de pancetta in de pan.

Neem de pan van de kookplaat en meng goed door elkaar. Kluts de eidooiers apart in een kommetje, roer deze door de pasta tot deze romig van structuur is, voeg evt. wat van het overgebleven kookvocht toe. Doe de peterselie erdoor. Breng op smaak met peper en zout, niet te veel want de pancetta is al zout.

Dien het direct op, royaal bestrooid met de pecorino. Serveer met een simpele groene- en een tomaten balsamico salade.

Buon appetito!

Bron: Magnifico!

getagged:, , , , , ,

Geef een reactie

