Appelkruimeltaart met dadels en hazelnoten

Gisteren kwam mijn man thuis met een paar appels. “Ja zegt hij, op het werk zijn er nog meer. Gekregen van een klant, rechtstreeks van zijn eigen boomgaard. Ze zijn alleen een beetje zuur. De heren op het werk vroegen zich af of jij er niet iets mee kon?” Ja leuk en wat moet ik er dan mee? “Ja uh appeltaarten bakken!”

Het is namelijk zo dat appeltaarten bakken niet tot mijn favorieten behoort, zeker niet de ouderwetse met de mooie deegreepjes als deksel, die breken altijd bij mij en krijg ik gewoon niet mooi.

Vanmorgen was ik vroeg op en het regende vreselijk en omdat we eters zouden krijgen dacht ik tja… dan ook maar meteen appeltaarten testen.

Bij Caroline Brouwer, zij is toch wel 1 van mijn favoriete foodbloggers op het moment, kwam ik een recept tegen van De keuken van Levine, dit leek me wel wat, maar tja ik had niet de juiste ingrediënten in huis. Ik heb het als leidraad gebruikt en het naar eigen smaak en voorraad aangepast. Het is echt een heerlijke taart geworden!!

Dat word dus appeltaarten bakken komende week!

050

Je hebt nodig:

een springvorm van 24 cm, vet deze in en gebruik bakpapier

Voor de bodem:
225 gr. zelfrijzend bakmeel
115 gr. witte basterdsuiker
snufje zout
150 gr. koude boter, in kleine blokjes
1 ei, losgeklopt

Voor de vulling:
100 gr. rozijnen, ik geef de voorkeur aan de blauwe, gehaald bij de notenbar, deze hoef je niet te wellen
120 gr. medjoul dadels in kleine stukjes zo groot als de rozijnen
1,5 kilo appels, evt. gemengd, geschild en in kleine stukjes gesneden
rasp van 1 sinaasappel
80 gr. suiker
30 gr. custardpoeder

Voor de kruimellaag:
105 gr. bloem
100 gr. lichtbruine basterdsuiker
85 gr. koude boter, in blokjes
70-80 gr. rauwe hazelnoten, gehakt
½ tl kaneel

Deeg:
Zeef het zelfrijzend bakmeel boven een kom en voeg de basterdsuiker en het zout toe. Voeg de blokjes boter toe en wrijf ze met je vingers door de bloem. Voeg 2-3 el van het losgeklopte ei toe en kneed snel tot een samenhangend deeg. Doe het deeg in plasticfolie en zet het minstens een half uur weg in de koelkast.

Kruimel laag:
Meng de bloem, de suiker en de kaneel door elkaar en wrijf de boter er met je vingers door tot je een kruimelig deeg hebt. Meng de gehakte hazelnoot erdoor en zet tot gebruik in de koelkast.

Vulling:
Meng de rozijnen en stukjes dadel met een klein beetje bloem, zodat er een dun vliesje om de vruchtjes ontstaat, zo blijven ze niet aan elkaar plakken. Meng met de blokjes appel, de custard, de suiker en de geraspte sinaasappelschil. Zijn de appels vochtig na het snijden, laat ze dan eerst enige tijd uitlekken in een vergiet.

Verwarm de oven voor op 170′ C hete-lucht.

Haal het deeg uit de koelkast en maak hier een mooie lap van. Ik doe dit tussen 2 vellen bakpapier met een deegroller. Verdeel het deeg over de bodem en de zijkant van de springvorm, druk het gelijkmatig uit met je handen. Doe de vulling erin en druk iets aan. Verdeel de kruimel laag erover en zet de vorm ongeveer 50 minuten in de oven.

Laat afkoelen voordat je de ring van de vorm verwijderd.

052

Een verwarmende taart voor een natte herfst!

getagged:, , , ,

Geef een reactie

