Caraïbisch bananentoetje

Er zijn van die dagen, dat een mens (lees vrouw) comfortfood nodig heeft. Soms vind ik dat in een lekker eenpansgerecht, soms in een pan heerlijk geurende soep en soms in een lekker nagerecht of taartje.
Gisteren heb ik een grote pan heerlijk ruikende harira gemaakt, de nationale soep van Marokko die standaard op tafel komt tijdens de ramadan. Dat recept ga ik nu nog even niet delen, hij was goed te eten maar naar mijn mening nog niet lekker genoeg en dat zat hem in de koriander denk ik. Ik hou gewoon niet van koriander. Laat nou de oudste man in het huis het wèl lekker vinden, wist niet wat ik hoorde.
Dusss nog niet comfort genoeg en dat had ik wel even nodig. Vandaar dat ik in mijn nagerechten recepten ben gedoken en kwam onderstaande bananentaart tegen. Super makkelijk en had alles in huis. Warm opeten dan kom je vanzelf in je element, want dit is echt happy food!

069

50 gram roomboter
50 gram rietsuiker
3 stevige bananen
8 a 9 plakjes bladerdeeg
Mascarpone voor erbij
Poedersuiker

Gebruik een taartvorm met een vaste bodem, bijv. een quichevorm

Doe de boter met de suiker in een pannetje met dikke bodem. Zet dit heel laag op en laat de suiker oplossen. Laat zonder te roeren dit mengsel karamelliseren tot een goudbruine kleur. Dit neemt wel wat tijd in beslag maar zet absoluut niet de kookplaat hoger.

Giet de karamel in de taartvorm.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Pel de bananen en snijd in schuine plakjes. Rangschik deplakjes banaan in een waaiervorm op de karamel.

Vorm van de bladerdeeg een grote vierkante lap, duw de randen goed op elkaar. Dit gaat het makkelijkst op een vel bakpapier. Leg de lap deeg over de bananen heen, gebruik het bakpapier als hulpmiddel. Snijd het overtollig deeg rondom weg maar ruim genoeg om de rand van het deeg naar binnen te duwen.

Plaats de vorm in de oven en bak in 25 minuten goudbruin. Even laten afkoelen en omkeren op een bord of snijplank. Ik doe dat door het vel bakpapier over de taart heen te leggen, er vervolgens een snijplank op te leggen en dan zo in zijn geheel om keren.

Roer wat poedersuiker door de mascarpone en garneer hier de bananentaart mee.

Bron: Boodschappen

getagged:, , , , , ,

Geef een reactie

