Ovenschotel van aubergine, kikkererwten en groene peper

Bij aubergines denk ik aan Moussaka en aan melanzane parmigiana en aan de Turkse dip die ik in Istanbul geserveerd kreeg bij de tante van mijn lieve vriendin. Wat vond ik dat lekker zeg. Ik kon het me toen niet voorstellen dat mijn vriendin het dus niet lekker vond. Inmiddels ben ik er wel achter dat je aubergine lekker vind of niet, er is geen tussenweg. Mijn grote kleine jongen vind het dus duidelijk niet lekker, wij gelukkig wel.

Toen ik laatst bij mijn favoriete Turkse supermarkt hele mooie aubergines zag liggen dacht ik aan dit recept dat ik bij Caroline Brouwer tegenkwam. En ik ben ook nog eens gek op kikkererwten, dus dat kwam goed uit. Gemberwortel en verse pepers bewaar ik tegenwoordig standaard in de vriezer, zodat ik dat altijd in huis heb.

Wel heb ik een probleem met granaatappels. Het sap vind ik erg lekker, maar die pitjes…. Vreselijk vind ik ze, eet ik het dan verkeerd dacht ik? maar nee. Ik weet dat granaatappels heel erg gezond zijn en vol antioxidanten en vitamine C zitten dus toch ook maar meegenomen. In combinatie met het gehele gerecht waren ze lekker en vielen de pitjes erg mee. De combinatie van de kikkererwten met de zachte aubergine met de pittige peper en de zoetheid van de ui en tomatensaus plus dus die granaatappelpitjes is zeker een keer het proberen waard!

Er moest nog ergens bruine suiker met wat citroensap door maar dat ben ik vergeten, heb het ook niet gemist dus heb het weggelaten uit het recept.

Ik heb het geserveerd met couscous maar met Turks brood is dit ook erg lekker.

Ovenschotel met aubergine en kikkererwten 010

Ovenschotel met aubergine en kikkererwten 004

3 aubergines, in de lengte in plakken van 1 cm gesneden
zeezout en zwarte peper
4 el olijfolie
1 ui fijngesneden
2 a 3 tenen knoflook, fijngehakt
1 el vers geraspte gemberwortel
1 groene chilipeper, zonder de zaadjes, fijn gesneden
2 tl paprikapoeder
1 tl gemalen komijnzaad (djinten)
1 blik tomatenblokjes (400 g)
1 blik kikkererwten (400 g), uitgelekt en afgespoeld (ik had gedroogde, deze moet je wel een hele nacht laten weken en zeker 1,5 uur laten koken, de hoeveelheid is dat eigenlijk niet waard, dus neem lekekr een blikje)
1 el fijngesneden bladpeterselie
1 el fijngesneden muntblaadjes
2 el granaatappelpitten
stukje feta voor diegene die dat lekker vinden

Smeer de aubergine aan beide zijden dun in met een beetje olijfolie en bak ze in een koekenpan aan beide kanten in 4-6 minuten goudbruin. Zet het vuur niet te hoog, anders branden ze aan en ze moeten wel gaar zijn. Bak alle plakken op deze manier.

Verhit in een hapjespan wat olijfolie en smoor hierin de ui, de knoflook, gember, groene chilipeper, paprikapoeder en komijn en roer dit af en toe door tot de ui mooi glazig is. Zet de kookplaat niet te hoog anders verbranden de kruiden. Voeg de tomaten, kikkererwten, granaatappelmelasse toe. Verwarm alles al roerend door en breng op smaak met zout en peper.

Verwarm de oven voor op 180′ C en kwast een middelgrote ovenschaal in met wat olijfolie, leg hierin de helft van de aubergine en giet daar de helft van het tomaten-kikkererwten mengsel overheen, dek af met de overgebleven plakken aubergine en giet de rest van het tomaten-kikkererwtenmengsel erop. Bak de schotel 15 minuten in de hete oven.

Serveer het gerecht direct uit de oven, of laat het iets afkoelen tot het lauwwarm is. Garneer de schotel met de peterselie, munt en granaatappelpitten en verkruimel er voor de liefhebber nog wat feta over.

Bron: Caroline Brouwer by “Easy” van Bill Granger

getagged:, , , , ,

One thought on “Ovenschotel van aubergine, kikkererwten en groene peper

  1. Bea 26 september 2013 om 07:09 Reply

    lijkt me erg lekker ga ik proberen XX

Geef een reactie

