Tomatensoep

Kinderen zijn vaak gek op tomatensoep, zo ook mijn kleine grote kind. Maar dan wel met ballen, op de ouderwetse Hollandse oma manier. Laat ik daar dus gewoon niet goed in zijn. De meest makkelijke soep volgens velen maar zoals hij het wil, krijg ik het niet voor mekaar. Zodra ik dus een recept van tomatensoep tegenkom dan gaat die weer in mijn to-cook mapje. Deze soep viel in de smaak maar was nog niet helemaal goed want er zat wortel in 😉 en dat vind ons kind niet zo lekker. Wij, de volwassenen, vonden hem wel erg lekker, al ben ik nog wel op zoek naar hèt recept voor soepballetjes.

Toen ik dus bij mijn favoriete Turkse groentenboer/supermarkt mooie verse tomaten tegenkwam, heb ik deze meegenomen voor een tomatensoep. Ik kan er niets aan doen, maar als ik in die winkel rondloop word ik altijd blij, zulke lekkere en mooie groenten en fruit zoals ze daar hebben en iedere dag vers.

010

Dit recept is voor een kleinere pan soep, ik maak meestal een grote pan en verdubbel de hoeveelheden dan, de hoeveelheden van de groenten pas ik dan naar eigen inzicht aan.

tomatensoep en herfstquiche 011

Olijfolie
1 grote ui fijn gesnipperd
1 grote teen knoflook, heel fijn gesneden
2 stengels bleekselderij, in kleine stukjes
200 gram winterpeen in kleine stukjes
1 pak gezeefde tomaten, ik gebruik die Heinz
4 grote trostomaten
1,5 liter groente of tomaten bouillon van tabletten
250 gram rundergehakt
peterselie

Fruit de ui met de knoflook in de olijfolie. Hoe langer en hoe zachter je de ui laat fruiten des te lekkerder hij van smaak word. Doe de bleekselderij en de wortel erbij en laat een minuut of 5 meefruiten.

Voeg de gezeefde tomaten toe met de bouillon en breng aan de kook. Laat ongeveer 10 minuten zachtjes koken.

Draai ondertussen de gehaktballetjes met kruiden naar keuze.

Voeg de tomatenstukjes met de gehaktballetjes toe en laat nog een minuut of 5 zachtjes meekoken. Voeg op het laatst de peterselie toe.

Breng op smaak met peper en zout en evt. kruiden naar smaak.

Bron: Allerhande

getagged:, , , ,

Geef een reactie

