Lemoncurd cheesecake

Toen ik de Delicious van april in de bus kreeg viel onderstaand recept mij meteen op, het blad heeft ook dagen op de betreffende pagina open gelegen. Maar omdat dit recept een overdaad aan calorieën bevat heb ik er even mee gewacht tot ik een excuus had om hem uit te proberen.
Sinds vorig jaar zijn wij namelijk verzot op cheesecake. Ze zijn vaak erg zacht van smaak. Soms worden ze gebakken en soms, zoals deze gebruik je alleen de koeling. Heerlijk in combinatie met fruit en in dit geval dus citroen. Even was ik bang dat hij te zuur zou worden maar dit was absoluut niet het geval.

Dit recept is voor 10-12 personen.

Ingrediënten:

250 gram biscuitjes
125 gram gesmolten roomboter
1 tl citroenrasp (ik rasp regelmatig een hele citroen af en bewaar dit in een zakje in de vriezer, zo heb je altijd rasp in huis en neem je eraf wat je nodig hebt)
500 gram mon chou
140 gram kristalsuiker
2 el versgeperst citroensap
500 ml slagroom
2 eiwitten
180 gram lemoncurd (dit kun je bij Albert Heijn kopen of de betere delicatessenzaak)

lemoncurd cheesecake

Maal de biscuitjes tot fijne kruimels. Voeg de gesmolten boter en citroenrasp toe en meng goed door elkaar.
Vet een springvorm in (24cm) en verdeel de koekkruimels over de bodem en zijkanten van de vorm. Druk stevig aan en zet even in de koelkast.

Klop met de mixer de zachte roomkaas met de suiker tot een glad mengsel. Voeg 2 el citroensap toe en klop goed door elkaar.

Klop de slagroom stijf.

Klop de 2 eiwitten stijf (dit doe ik met de keukenmachine)

Spatel de slagroom en eiwitten door het roomkaasmengsel. Schep de helft in de bakvorm. Lep hier 90 gram van de lemoncurd overheen. Maak swirls (‘krullen’) met een satéprikker. Schep vervolgens het restant van de roomkaas hierop. En eindig weer met 90 gram lemoncurd. Maak nogmaals swirls.

Plaats de vorm in een taartdoos of dek af met plasticfolie. Let op: gebruik geen aluminiumfolie want het citroenzuur tast het folie aan, wat vervolgens op je taart lekt.

Zet de cheesecake een hele nacht in de koelkast om op te stijven.

Wees niet te gulzig met grote punten, de taart is nl heel machtig maar superlekker!

bron: Delicious april 2013

getagged:, , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Lemoncurd cheesecake

  1. goestjes 23 mei 2013 om 10:34 Reply

    Ziet er super uit!

  2. Talitha Hoogendoorn 14 januari 2014 om 11:31 Reply

    ziet er echt mooi en lekker uit. zou je dit ook kunnen doen met een andere fruit dan lemon? wil voor het weekend namelijk verschillende taarten maken en er staat al een citroentaart op het lijstje.

    • Ann's Passie voor Koken 15 januari 2014 om 19:15 Reply

      Hoi Talitha, Ik weet niet wat voor soort taart je gaat maken maar ik heb nog meer cheesecaketaarten, waaronder de cheesecake met bramencoulis. Deze is ook een echte aanrader. Succes. Laat je het weten als je iets gemaakt hebt van mijn recepten? groetjes, Annemarie

  3. Talitha Hoogendoorn 15 januari 2014 om 19:26 Reply

    Ik wil eigenlijk een cheesecake maken die niet gebakken hoeft te worden maar ik heb ook al een andere taart met citroen en dan vind ik dit te veel. Maar ik ga dit recept wel als basis gebruiken en gebruik wat anders dan leonard, ben benieuwd hoe het zal gaan.laat het je weten 🙂

  4. Ann's Passie voor Koken 15 januari 2014 om 19:34 Reply

    Oké nou ben heel benieuwd! Succes en veel plezier met bakken!

Geef een reactie

