Pancettahapjes met gekaramelliseerde sjalot

Dit hapje is iedere keer weer een succes. Lekker bij tapas maar ook als amuse of klein voorgerechtje. Alle smaken zijn hierin verwerkt: een zoetje, een zuurtje maar ook iets zoutigs. 

Soms ben ik echt een chaoot in de keuken en zoals ik al vaker aangeef pas ik vaak recepten aan, aan mijn eigen smaak. Dit kan ook tot onverwachte, niet bedoelde situaties leiden. Zoals afgelopen Kerstdiner. Omdat het als amuse een groot succes was met het Kerstdiner van 2011, wilde ik hem dit jaar weer serveren. Maar tijdens het voorbereiden van mijn bospaddenstoelenbouillon, besloot ik spontaan om hier sjalotjes aan toe te voegen… je begrijp het al, toen ik mijn pancettahapje dus wilde voorbereiden, kwam ik erachter dat ik dus de sjalotjes had opgebruikt. Niet getreurd, eten genoeg, dan schuiven we het hapje gewoon door naar oud & nieuw!

En wederom een succes.

 

Dit recept is voldoende voor 8 personen, afhankelijk van het aantal gasten maak  ik altijd een dubbele portie.

Ingrediënten:

 

3 sjalotjes

Stukje boter

1 el donderbruine basterdsuiker

3 el crema di balsamico (klein flesje, let op dit is dus geen balsamico azijn!)

75 gr. cranberrypaté

8 plakjes pancetta (Italiaans spek, te koop bij Albert Heijn)

 

Snijd de sjalotjes in dunne ringen/plakjes. Smelt de boter in een steelpan en fruit hierin de sjalotjes tot ze glazig en zacht zijn.  

Voeg de suiker en de crema dit balsamico toe en laat het geheel in 30 minuutjes zachtjes karamelliseren. 

Verdeel de paté in 8 kleine blokjes en wikkel ieder blokje in een plakje pancetta. Bak deze blokjes in een droge, hete koekenpan ongeveer 2-3 minuten tot de pancetta lekker krokant is. 

Leg 8 lepels klaar en verdeel hier de sjalotjes over. Leg er een pancettahapje op.

Meteen serveren en vergeet even niet te genieten!

pancettahapjes met gekaramelliseerde sjalotjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bron: Allerhande

getagged:, , , , , ,

Geef een reactie

