Romige bospaddenstoelensoep

romige bospaddestoelensoepJe hoefde mij vroeger geen champignons en al helemaal niet van die vieze champignonsoep uit een blikje voor te schotelen, nu dat ik het zelf klaarmaak vind ik het heerlijk en een goed gebakken champignonnetje kan ik zeker wel waarderen.

Een paar jaar geleden had ik een recept van een heerlijke bospaddenstoelensoep. Toentertijd waren er hier in de supermarkt alleen maar champignons dus week ik uit naar de plaatselijke groenteboer, waar ik bijna 1,5 kilo gesneden en gemengde bospaddenstoelen bestelde in mijn onschuld. Vlak voor Kerst ging ik ze ophalen en schrok me wezenloos van wat ik moest betalen, meer dan € 20,-, werd een duur soepje! De soep was heerlijk maar geschrokken van de prijs heb ik het recept weggegooid. Tegenwoordig kun je wel in iedere goede supermarkt verschillende soorten paddenstoelen vinden en zelf snijden is zo gebeurd.

Nu was ik natuurlijk weer op zoek naar dat heerlijke recept, gewoon niet te vinden he!

Dan maar weer uit proberen. Dus voor ons ‘proef Kerstdiner’ Jamies romige paddenstoelensoep gemaakt. Erg lekker maar niet gemaakt voor het echte Kerstdiner.

 

Ingrediënten

Olijfolie

1 ui fijngesnipperd

2 stengels bleekselderij, in dunne plakjes

3 tenen knoflook

600 gram gemengde bospaddenstoelen in plakjes/stukjes

Platte peterselie, blaadjes apart plukken van de steeltjes en de steeltjes fijnhakken

Een paar takjes tijm, losgerist

1,5 liter groentebouillon (ik neem zelf altijd kip) van een tablet

75 ml slagroom

Evt. voor erbij: 4-6 sneetjes ciabatta

 

Verwarm een soeppan op middelhoge stand. Bak de ui, bleekselderij, knoflook, paddenstoelen, peterseliesteeltjes en tijm in een scheut olijfolie voor ongeveer 10 minuutjes. De kruiden gaan echt heerlijk ruiken! 

Schep 4 el van het mengsel apart en bewaar. 

Giet de bouillon in de pan en breng aan de kook. Draai de kookplaat omlaag en laat ongeveer 15 minuutjes zachtjes koken. 

Pureer de soep met een staafmixer en breng op smaak met peper en zout, slagroom erbij en nog even aan de kook brengen. 

Hak de peterselieblaadjes fijn en strooi over de soep. 

Evt. kun je er een ciabatta bruschetta bij serveren: rooster de broodjes op een grillpan en verdeel de bewaarde paddenstoelen over de bruschetta en druppel er nog wat olijfolie extra vierge op. 

Eet smakelijk!

 

 

Bron: Allerhande 12 2012

getagged:, , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Romige bospaddenstoelensoep

  1. Marion Driessen 5 januari 2013 om 16:37 Reply

    Klinkt als een erg lekkere combinatie, Ann!

Geef een reactie

