Varkenshaas gevuld met notenpaté

varkenshaas gevuld met notenpate

Eén van mijn hoofdgerechten voor kerst was varkenshaas gevuld met noten paté geserveerd met een sinaasappel-cranberry saus. Een recept dat ik al jaren in mijn boekje had staan en ieder jaar wel 1 keertje op tafel komt. Erg lekker maar vooral ook  lekker makkelijk!

 

 

 

 

Ingrediënten voor 4 personen: 

2 varkenshaasjes à 250 gram

100 gram paté aux noix, oftewel noten paté, te koop bij de betere supermarkt.

1 of 2 perssinaasappels

2 el amandelschaafsel (en terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik die vergeten ben met Kerst J )

Cranberry compote

 

Snijd de varkenshaasje in de lengte in en vul ze met de noten paté. Maak ze dicht met cocktailprikkers of gebruik een iets langere tapas prikker. Smeer ze even lekker in met wat zout.

Boen 1 sinaasappel schoon en rasp deze. Pers de sinaasappels uit, je hebt ongeveer 200 ml. sap nodig.

Roer de rasp erdoor heen. 

Rooster ondertussen de amandelschaafsel ongeveer 2 minuutjes in een droge koekenpan. 

Smelt boter in een braad-of  hapjespan en bak de haasjes op hoge stand rondom bruin. Doe de deksel op de pan, kookplaat iets zachter en laat ongeveer 12 minuutjes bakken. Dit laatste kan overigens ook in de oven en erg handig als je met een uitgebreide maaltijd al je kookplaten bezet hebt. 

Pak ze in, in aluminiumfolie en laat ze 5 min. rusten. 

Voeg het sinaasappelsap toe aan het bakvet en breng aan de kook. Zeef dit boven een steelpannetje. Roer er 4 el cranberry compote door of gebruik verse cranberries. Zachtjes roerend de saus verwarmen en op smaak brengen met peper en zout. 

Schenk de saus op een schaal en snijd de varkenshaasjes in schuine plakken (trancheren). Amandelschaafsel er over strooien en serveren met een groente en aardappelkroketjes. 

Eet smakelijk!

Bron: Allerhande van jaren geleden

 

 

getagged:, , , , , , ,

Geef een reactie

