Ghanese chococake

Toen ik onderstaand recept in de Delicious tegen kwam, dacht ik wauw dat ga ik maken dat moet wel lekker zijn. Vaak klopt die gedachte ook wel maar valt er soms toch iets tegen. Bijvoorbeeld in dit voorbeeld de snijdbaarheid. Maar ook vind ik het persoonlijk meer een dessert dan dat ik het bij de thee zou serveren. Van de combinatie van gesmolten chocolade en geklopte slagroom kun je haast wel verwachten dat het iets mousse achtig word. De combinatie van de smaken cranberries, noten en chocolade is zo en zo heerlijk maar als je verwacht het netjes te kunnen serveren dan sla je de plank mis. Omdat het oog ook iets wilt zou je kunnen overwegen om de rol in zijn geheel op te tafel te serveren en hem dan aan te snijden. Wil je hem echt goed als stevige plak aan kunnen snijden kun je overwegen om meer roomboter te gebruiken maar pas dan ook de hoeveelheid chocola aan. 

Je begrijpt dat ik heb getwijfeld om het recept te plaatsen op Ann’s Passie maar als je van de combinatie van de ingrediënten houd dan is het erg lekker en wel een plekje waard.

Ghanese chococake

Ghanese chococake

1 theezakje naar je eigen smaak, ik heb verse rooibos gebruikt, deze combinatie is erg lekker
100 g gedroogde cranberry’s (AH, natuurwinkel, markt of notenbar)
100 g rozijnen
100 g blanke amandelen
200 ml slagroom
200 g chocolade (minimaal 70% cacao), in stukjes
125 g koude boter, in blokjes
180 g bastogne-koekjes, in stukjes gebroken
2 gedroogde rode pepers, heel fijngesneden of zoals ik heb gebruikt gedroogde chilivlokken van de Turk
1 tl kaneelpoeder
1 tl gemberpoeder (djahé)

Zet 1 kop thee van het theezakje, doe over in een kom en week de cranberry’s en rozijnen hierin 2 uur. Zeef het mengsel en dep de cranberry’s en rozijnen droog.

Leg ondertussen de amandelen op een bakplaat en rooster ze in 8-10 min. licht, laat iets afkoelen en hak ze grof.

Sla de slagroom stijf en zet in de koelkast.

Smelt de chocolade en boter in een kom boven een pan met heet water (de bodem van de kom mag het water niet raken). Roer het geheel glad als de chocolade gesmolten is en laat afkoelen tot dik vloeibaar.

Verwarm de oven voor op 175 gr.

Spatel de slagroom door de afgekoelde chocolade en meng met de rest van de ingrediënten. Stort het mengsel op een stuk plasticfolie, rol het in de folie tot een dikke worst van 8-9 cm Ø. Laat een nacht opstijven in de koelkast en serveer in mooie plakken.

getagged:, , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Ghanese chococake

  1. Erick & Marijke 26 december 2012 om 15:46 Reply

    In ons Afrikaanse land zijn geen bastogne-koeken verkrijgbaar… Ik ben erg benieuwd naar het originele Ghanese recept!

    • Ann's Passie voor Koken 26 december 2012 om 15:48 Reply

      Beste Erick, ik heb het recept uit de delicious, zal er eens naar vragen, nu word ik ook benieuwd naar het originele recept!

Geef een reactie

