Gehaktballetjes in kruidige tomaten-paprikasaus

In de loop van de jaren is pasta helemaal geïntegreerd in ons koude boeren stamppot landje.

Persoonlijk ben ik gek op pasta, heerlijk! Omdat er veel koolhydraten in zitten maak ik het vaak op de vaste sportavonden van mijn zoon klaar. Pakjes van Honig voor de pastasauzen zie je mij niet snel gebruiken, ik wil graag weten wat ik eet en als het niet nodig is om verschillende dingen als gistextract, maltodextrine, kunstmatige kleurstoffen en –antioxidanten in mijn saus te verwerken sla ik het liever over. Ik hoor vaak van mensen: maar het is zoveel werk! En dat wil ik nou bewijzen met mijn blog, het is helemaal geen extra werk, je moet gewoon zorgen dat je de juiste specerijen  in huis hebt, volg een recept en voilà. 

De combinatie van de specerijen vroegen om mijn aandacht. In deze tijd van het jaar kunnen specerijen extra lekker smaken, ze geven een krachtige en volle smaak en veroorzaken sensaties zoals warmte of hitte in je mond. Peper, kaneel, ketoembar en de chilipoeder: kruidig en warm! 

Dit recept komt uit de Boodschappen, wederom iets aangepast.

 

Gehaktballetjes in een kruidige paprika-tomatensaus

gehaktballetjes in een kruidige paprika-tomatensaus

  

2 witte boterhammen zonder korstjes

2 eetlepel melk of water

500 gram rundergehakt

1 sjalotje zeer fijngehakt

1 theelepel kaneelpoeder

½ theelepel ketoembar (je kunt ook verse koriander nemen maar hier moet je van houden)

1 bosje peterselie fijngehakt

1 ei losgeklopt

olijfolie

1 rode paprika in reepjes

2 teentje knoflook gesnipperd

1 theelepel chilipoeder

2 blikjes tomatenblokjes

 

Snijd het brood in blokjes en besprenkel ze met de melk. Laat dit even weken.

Vermeng ondertussen de gehakt, het sjalotje, kaneelpoeder, ketoembar, de peterselie en het ei. Kneed hier het natte brood gelijkmatig door.

Voeg zout en peper toe naar smaak.

Draai kleine balletjes ter grootte van een walnoot en leg ze op een schaal. Laat ze een half uur opstijven in de koelkast.

Verwarm de olie in een hapjespan en bak hierin de balletjes rondom bruin. (vergeet niet de genieten bij de vrijkomende geuren van de kruiden)

Neem ze uit de pan en roerbak in hetzelfde bakvet de paprika, knoflook en chilipoeder. Voeg de tomatenblokjes toe en voeg wat zout en eventueel wat peper toe. Voeg alle balletjes met aanhangende jus toe en laat de saus circa 10 minuten op lage stand pruttelen. Lekker met spaghetti.

getagged:, , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

