Annemaria’s panforte

Deze traditionele Italiaanse Kerst lekkernij stond nog steeds hoog op mijn ‘want to cook/bake’ list.

Er rouleren heel veel verschillende recepten, waarin de soorten en hoeveelheden fruit en noten nogal variëren maar ook de specerijen willen nogal eens per recept verschillen.

Zoals jullie inmiddels gewend zijn van mij, sla ik niet over 1 recept aan het bakken, dus heb meerdere recepten naast elkaar gelegd en zelf mijn variatie bedacht. Omdat ik zelf gekonfijte sinaasappelschilletjes erg sterk van smaak vind en ze zeker van de supermarkt al niet lekker  vind, haal ik deze bij de echte bakwinkel en heb ik de helft vervangen door gedroogde abrikozen. Ook heb ik er nog extra een halve reep zeer pure chocola aan toegevoegd.

De eerste keer dat ik een panforte maakte brak ik bijna mijn tanden erop, zo hard was deze geworden, hij had veels te lang gebakken. Een ezel stoot zich niet 3maal aan dezelfde steen en dus heb ik het nog eenmaal geprobeerd. Zelfs voor iemand met Italiaans bloed was de smaak herkenbaar als panforte. De koek heeft een nougatachtige taaiheid.

Panforte betekent letterlijk “sterk brood”, een verwijzing naar het kruidige aroma. De originele naam van panforte was “panpepato” (gepeperd brood), dit wegens de sterke kruiden die in de panforte worden gebruikt. De smaak is heel apart, bij de eerste hap proef je de sterke smaken van het fruit, wanneer je verder kauwt komen de noten naar voren en aan het eind bij het doorslikken de smaken van de warme specerijen. Van oorsprong is het een traditioneel dessert dat de Italianen met kerstmis of oud en nieuw  eten.

panforte 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor minimaal 20 stukjes

 

350 gr. gemengde ongezouten noten: amandelen bruine en witte geblancheerde, hazelnoten en pistachenoten 

100 gr. gekonfijte sinaasappelschillen

100 gr. vijgen

80 gr. gedroogde abrikozen

2 tl. kaneel

1 tl. verse nootmuskaat

1 tl. kardemom

½ tl. kruidnagelpoeder

Cayennepeper 

50 gr. bloem

50 gr. pure chocolade in kleine stukjes

1 el. cacao 

30 gr. boter

150 gr. honing

120 gr. suiker

 

poedersuiker 

 

Bekleed een ronde springvorm met bakpapier, ook de zijwanden en vet deze alsnog een beetje in.

Verwarm de oven voor op 170 gr. 

Snijd het gedroogde fruit en de schilletjes in kleine stukjes en meng met de noten. Meng de specerijen en chocolade stukjes  hier doorheen. Zeef de bloem en cacao in gedeeltes erbij en meng alles goed door elkaar. 

Smelt de boter, honing en suiker op een lage stand. 

Wanneer de suiker goed gesmolten is, giet je dit mengsel bij de droge ingrediënten in een grote kom, goed door elkaar mengen. 

Doe de massa in de vorm en druk met vochtige handen de bovenkant zo goed mogelijk aan. 

Bak de koek in ongeveer 20-30 minuten gaar. Wanneer het aan de zijkant bubbelt is het klaar. 

Laat volledig afkoelen in de vorm en bestuif met poedersuiker.

Lekker bij de koffie of thee of een glaasje Vin Santo.

Iedereen hele fijne feestdagen en geniet van elkaar!

getagged:, , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Annemaria’s panforte

  1. Caroline Brouwer 20 december 2012 om 18:38 Reply

    Lekker ziet het er uit! Het staat bij mij ook nog steeds op mijn lijstje om een keer te maken. Het is er dit jaar weer niet van gekomen. Misschien volgend jaar!

Geef een reactie

