Zuidvruchtencake

Met onderstaand recept wil ik weer eens bewijzen dat gedroogde vruchten in een cake of taart erg lekker kunnen zijn.

Me, myself and I zijn zo anti gekonfijte vruchtjes…. Van die vieze harde prutjes in een paas of kerstbrood bijvoorbeeld BAH! Maar goed dat zijn natuurlijk die goedkope dingen, die letterlijk niet te pruimen zijn!

Aangezien dat ik laatst voor een gestoofde kip, die hier niet terug te vinden is op de site omdat dit recept enigszins tegenviel, gedroogde vijgen en abrikozen nodig had ben ik eens gaan kijken wat ik met mijn voorraadje kon gaan doen. Ook had ik nog gedroogde pruimen liggen.

Probeer onderstaand recept eens van 24Kitchen

Zuidvruchtencake

50 g gedroogde vijgen                                  50 g gedroogde abrikozen                               50 g gedroogde pruimen (of krenten, maar die had ik dus niet en vond de pruimen wel een goeie vervanger, nog lekkerder zelfs denk ik)50g rozijnen                                              20g geschaafde amandelen                         150 ml bruine rum                                       150 g boter                                                 125 g rietsuiker                                             3 eieren                                                     250 g bloem, 1 tl bakpoeder

Voor de toplaag: 2 el geschaafde amandelen, 3 el hazelnoten, 3 el honing

cakevorm

Snijd alle vruchten, behalve de rozijnen, in stukjes. Meng de vruchten met de20 g geschaafde amandelen en de bruine rum. Laat lekker even een half uurtje staan.

Verwarm de oven voor op 170 gr.

Roer de boter luchtig met de rietsuiker en meng één voor één de eieren erdoor.

Zeef de bloem en het bakpoeder erboven en meng erdoor.

Laat de vruchtjes uitlekken en spatel door het beslag.

Vet een cakeblik in en leg evt. op de bodem een stukje bakpapier. Schep het beslag in de vorm en bak in 30 minuten bijna gaar.

Voor de toplaag verwarm je de honing en doe je hier de 2 el amandelschaafsel en hazelnoten doorheen. Verdeel dit over de cake en zet nog even voor 15-20 minuutjes terug in de oven.

Test of de cake gaar is met een satéprikker, wanneer je die in de cake prikt en hij komt er ‘schoon’ uit is deze gaar.

getagged:, , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

