Ahorn-banana muffins

Vanavond bladerde ik tijdens het koken door Modern Classics deel 2 van Donna Hay, een heerlijk koekjes, biscuitjes, plaatgebak, gebakjes, dessert, warme toetjes en taarten boek. En ja ook tijdens het roeren in mijn pannen sta ik of zit ik vaak ondertussen met mijn neus in een kookboek of blad ‘lekkere inspiratie’ op te doen. Ik kwam een recept tegen van ahornsiroopcakejes. Het trok mijn aandacht omdat ik een flesje Maplesyrup in de kast heb staan en het niet vaak gebruik terwijl het echt heel lekker is!

Als je zorgt dat je voorraadkast een beetje aangevuld is met standaard ingrediënten zoals, bloem, zelfrijzend bakmeel, verschillende soorten suiker, boter of margarine en bijvoorbeeld bakpoeder, kun je altijd je gang gaan. Zo gechecked zo gedaan dacht ik, yep alles in de kast, meteen maar beginnen.

Dit recept trok mijn aandacht en heb hem naar eigen smaak veranderd en er bananen aan toegevoegd en ipv melk, yoghurt gebruikt. Yoghurt maakt het iets luchtiger, je zou ook karnemelk kunnen gebruiken.

Ook heb ik donkerbruine basterdsuiker gebuikt want hier zit een hoger vochtpercentage in.

Ahorn-banana muffins 

90 gr boter,                                                                                                                              140 gr donkerbruine basterdsuiker,                                                                                                2,5 eetl. witte basterdsuiker                                                                                                           2 eieren                                                                                                                                       2 eetl. Yoghurt                                                                                                                            60 ml. Ahornsiroop (maple syrup, kun je bij de natuurwinkel kopen, hier de BioHerba)                      220 gr zelfrijzend bakmeel                                                                                                       Snufje zout                                                                                                                                   2 geprakte rijpe bananen

Verwarm de oven voor op 180gr.

Klop de zachte boter en de 2 basterdsuikers met de mixer of in de keukenmachine lekker romig. Voeg terwijl je doorklopt één voor één de eieren toe. Zeef het meel en de zout erboven en klop door. Voeg de ahornsiroop toe en de geprakte bananen en klop nog even kort. Er mogen best stukjes banaan te zien zijn. 

Vet een muffinvorm (12 stuks) in of maak ‘bakjes’ van keukenpapier. Nog makkelijker als je die hebt: gebruik papieren muffinvormpjes. Ik had ze even niet 😉

Verdeel het deeg over de 12 vormpjes en zet 20-25 minuten in de oven. 

Even laten afkoelen en nog eten als ze lauwwarm zijn.

 

De banaan en de ahornsiroop zorgen voor een lekker ‘sticky’ effect. 

Nu maar hopen dat mijn koffiebezoek ze morgenochtend ook lekker vind!

 

getagged:, , , , ,

4 thoughts on “Ahorn-banana muffins

  1. carolinebrouwer 6 november 2012 om 19:21 Reply

    Je bezoek vindt ze vast heel ergl lekker, want banaan en ahornsiroop dat is een perfecte combinatie!

  2. Dineke 7 november 2012 om 15:40 Reply

    Geloof dat ik maar weer is gauw moet langs komen 🙂

Geef een reactie

