Dadelpuntjes van Suez

Omdat onderstaand recept super populair was bij de high teas die ik gaf met Suez High Tea, had ik deze van het blog afgehaald. Inmiddels geef ik geen high teas meer en bak ik niet meer op bestelling en blijft de vraag naar mijn dadelpuntjes bestaan. Bij deze dames, en ook heren, mijn recept:

018

Omdat ik de ‘taart’ erg machtig vind en deze bij gebruik van de gedroogde dadels ook steviger wordt, snij ik de koek in punten en verdeel deze weer in kleine puntjes of blokjes. Zo haal je er met gemak 32 stuks uit.

Wanneer je verse medjouldadels wilt gebruiken, kun je iets meer suiker toevoegen en het taartje blijft ook wat zachter, ik zelf geef de voorkeur aan ‘koekpuntjes’.

500 gram dadels (liefst reeds ontpit)
250 gram roomboter
80-100 gram donkerbruine basterdsuiker
1 ei
2 dessertlepels ahornsiroop ( of karamelsaus van dr. Oetker)
1 rol Maria biscuit of neem eens digestive koekjes, deze zijn iets zachter (pas dan wel de hoeveelheid aan, deze rollen zijn vaak groter)
Een flinke hand gepelde walnoten
2-3 el geraspte kokos (hou je niet van kokos, laat je dit weg)

Ontpit de dadels als dat nog niet gedaan is en snijd in kleine stukjes.
Breek de biscuitjes in kleine stukjes.
Hak de walnoten in kleine stukjes.

Smelt zachtjes de boter, let er op dat deze niet bruin wordt en/of gaat koken.
Vet ondertussen met wat van de gesmolten boter een springvorm in van 24 cm, ik gebruik ook nog bakpapier. Doe dit ook langs de randen.
Klop het ei goed los met een garde of mixer.
Als de boter bijna kookt, voeg je de basterdsuiker toe. Blijf roeren met een garde tot de suiker is opgelost. Let op dat de kookplaat laag staat!
Voeg vervolgens het losgeklopte ei toe in kleine beetjes. Let erop dat het ei niet meteen bindt. Haal desnoods de pan even van de kookplaat. Goed blijven roeren. Doe de ahornsiroop of karamelsaus erbij. Het mengsel mag niet gaan koken, af en toe een bubbeltje in het mengsel is goed.

Voeg na een minuut of 3 de dadels toe en roer goed door. Laat de dadels lekker zacht worden. Na een minuut of 5 voeg je ook de noten en de stukjes biscuits toe.

Doe het mengsel in de vorm en druk het met de bolle kant van een lepel goed stevig aan zodat het mooi glad word. (een natte hand gebruiken wil ook handig zijn, maar pas op, want het is kokend heet!)

Strooi wat geraspte kokos erover en ….zet hem een nacht in de koelkast om op te laten stijven.

Laat me weten wat je ervan vind!

getagged:, , , , , , , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Dadelpuntjes van Suez

  1. Willy 11 november 2013 om 11:00 Reply

    Bij ons is het ook zeker in de smaak gevallen. Niet verteld wat het was en eerst lekker laten smikkelen. (ook dadels waren hier geen favoriet). Achteraf was iedereen enthousiast.
    Omdat ik geen karamelsaus kon vinden in de supermarkt, heb ik er Bebogeen caramelpasta voor op brood door gedaan. Dit ging prima.

    • Ann's Passie voor Koken 14 november 2013 om 22:18 Reply

      Zou ik niet op gekomen zijn op bebogeen! Fijn dat ie in de smaak is gevallen, blijf het zelf ook erg lekker vinden. Bedankt voor je bericht!

  2. Ageeth 9 september 2015 om 19:44 Reply

    Hoi Annemarie,
    Dit ga ik binnenkort zeker proberen, ik ben dol op dadels dus het klinkt heerlijk
    Groet, Ageeth

Geef een reactie

