Spaanse erwtensoep

Nog niet zo heel lang geleden heb ik de kikkererwt, zoals wij Hollanders ze plat gezegd noemen, ontdekt. Eigenlijk zijn het kekererwten. Maar goed, ik ben een Hollandse Muts dus hou het op de kikkererwt. En om eerlijk te zijn heb ik niet de erwt ontdekt maar humus leren eten, lekker dippen met een broodje. Heerlijk!

Door de humus (zelfgemaakt door mijn zwager) ben ik nieuwsgierig geworden naar die erwten. Ze zijn nl. supergezond, zeer voedzaam en het is een hele goede vleesvervanger.

Mijn oma maakte soep altijd al in grote hoeveelheden, wat wil je met 13 kinderen?! Mijn moeder deed dat met 4 kinderen iets minder maar de pan bleef aardig gevuld. Ik hou de traditie erin, want 6-8 liter lukt aardig, ik maak van onderstaand recept dan ook altijd een dubbele portie. Als je dat wilt, verdubbel  je de hoeveelheden, de knoflook en laurier kun je aanhouden maar mag ook meer. Wanneer je hem 1 dag van te voren maakt, is hij lekkerder en dikker.

Spaanse Erwtensoep

½ pak spliterwten

4 runderbouillontabletten

200 gr winterpeen, in plakjes

1 grote ui gesnipperd

2 tenen knoflook

2 laurierblaadjes

1 chorizoworst ( van 250 gr bijv. van Stegeman), in plakjes gesneden

½ pak diepvries doperwten

2 blikjes kikkererwten (bonduelle, of gewoon een grote pot of blik bij de Turk)

Fruit de gesnipperde ui en knoflook even in wat olijfolie aan in de soeppan. Doe er vervolgens de wortel bij. Even lekker omroeren.

Schenk er 2 liter runderbouillon bij, breng aan de kook en doe er vervolgens de spliterwten bij en de laurier.

Deksel op de pan en laat ongeveer 45 minuutjes zachtjes koken.

Bak ondertussen de plakjes chorizoworst zonder boter of olie in een koekepan 10 minuten op lage stand.

Laat de plakjes uitlekken op keukenpapier en schenk het achtergebleven bakvet bij de soep.

HET VET NIET WEGGOOIEN: door het bakken zijn de etherische oliën van de worst vrijgekomen met daarin de pimiento chorizero,  de paprika die al dan niet in poedervorm in deze worst verwerkt is. Dit is een belangrijke smaakmaker van de soep!

Verwijder de laurier en pureer de soep kort.

Voeg de doperwten en kikkererwten toe en verwarm nog even door.

De worst kun je evt. nog halveren of zelfs in kwarten snijden, zoals je zelf lekker vind. Doe deze er vervolgens ook bij.

Omdat dit een zeer voedzame soep is, behoeft er niet persé nog een bijgerecht bij.

Buen provecho!

getagged:, , , , , , , ,

Geef een reactie

