Runderstoofpotje

I love stoofpotjes! 

Gewoon omdat het zo makkelijk is. Mensen roepen al snel: dat kan ik niet of dat is te moeilijk. Nou ik kan je zeggen als er 1 ding makkelijk is dan is het een stoofpotje. Je knalt alles in de pan en laat de kookplaat of de oven het werk doen. Oké, kan me indenken dat je het moeilijk vind te combineren met specerijen en kruiden. Tja dat is een kwestie van smaak. De één gebruikt bier, de ander wijn, weer een ander gebruikt ontbijtkoek en/of kruidnagelen.

Ik gebruik vanaf nu appelstroop en geloof me, probeer het nou maar ook als je het normaal niet lust.

Dan is het nog een kwestie van vlees kiezen. Runderlappen zijn magerder dan sukadelappen maar deze laatste blijven wel iets malser. Ook weer persoonlijke smaak. 

En wat de hoeveelheden betreft, denk dat jullie nu wel weten, dat ik me daar nooit zo aan hou, zeker vwb de groenten, gebruik gewoon de hoeveelheid die je normaal ook gebruikt.

De gemiddelde tijd die aangegeven word om vlees te stoven is 2 tot 3 uur, persoonlijk mag het van mij wel 4 tot 5 uur. Geduld dat is het enige wat je nodig hebt! 

Runderstoofpotje 

600 gr rib/runderlappen, 3 el appelstroop, 2 el mosterd, 25 g boter

1 grote ui, gesnipperd, 3 a 4 laurierblaadjes

Runderbouillon van tabletten

1 winterpeen in plakjes, 300 a 400 gr sperziebonen

1 dag van te voren:

Snijd het vlees in grote stukken en wrijf ze in met peper en zout. Bestrijk ze royaal met de appelstroop en vervolgens met de mosterd. 

Fruit de ui in de boter en braad vervolgens het vlees even aan. Doe de laurier ertussen en schenk er bouillon bij, het vlees moet net onder het vocht staan. Bewaar de rest van de bouillon voor  later.

Breng het zachtjes aan de kook en stoof het vlees in zo’n  2 a 3 uur gaar. 

Ik doe dat in de oven op zo’n 150 gr. De temperatuur blijft dan constant. Zorg dat het vocht niet blijft koken maar net in beweging is. 

Laat de pan in de oven afkoelen en zet weg tot de volgende dag. 

Op de dag:

Schep desgewenst een beetje vet af. 

Verwarm de oven op 150 gr. Laat de pan op een zacht pitje weer opwarmen, voeg vervolgens de groenten toe en plaats de pan in de oven. Laat minimaal 1 uur zachtjes sudderen, mag ook langer maar doe dan de groenten er later bij anders worden deze wel erg zacht. 

Serveer bijv. met aardappel-knolselderijpuree , erg lekker, eet smakelijk!

 

BRON: De Boodschappen

getagged:, , , , , , , ,

2 thoughts on “Runderstoofpotje

  1. Anita 6 oktober 2013 om 14:51 Reply

    Lijkt me lekker maar er staat niet hoeveel bouillon….

    • Ann's Passie voor Koken 6 oktober 2013 om 18:44 Reply

      Hoi Anita, ik maak altijd een halve ltr bouillon om mee te beginnen, gewoon van een bouillonblokje. Als je daar niet genoeg aan hebt, kun je zo weer wat bijmaken. Hoor graag wat je ervan vind als je het gemaakt hebt. Groetjes, Annemarie

Geef een reactie

