Torta Salata

Ik kan me nog goed herinneren, dat Eric en ik net gingen samenwonen, ik was pas 19. Op de hoek bij mijn werk zat zoals we dat nu noemen, zo’n heerlijke ouderwetse groentenboer. Ik had me voorgenomen om daar mijn groenten te gaan kopen en zoveel mogelijk zo gezond mogelijk te koken. Ik ging daar vrij ver in, tot aan verse doperwten pellen aan toe. wat een vreselijk werk zeg maar lekker dat ze waren! En toen ik met één of ander dieet bezig was (toen al) ging ik aan de venkel…. de venkel haalde helaas de borden niet, want het was echt niet te eten. Bah, echt zo’n vieze anijs smaak zat er aan. Terwijl anijs helemaal niet vies is. Een paar jaar geleden ontdekte ik een recept voor venkelsoep, waar zelfs Dennis gek op is. Gisteravond at ik in een restaurant venkel met harder (vis) en vandaag heb ik weer iets anders geprobeerd: torta salata, Italiaanse quiche met venkel en courgette. Lekker voor bij de soep of als lunch of de makkelijke zaterdag.

En wat ben ik toch weer gelukkig met mijn keukenmachine, want die snijd alles in rap tempo zo mooi dun!

1 venkel in dunne plakjes , 1 courgette in dunne plakjes, 1 ui in dunne ringen, 3 eieren, 9 plakjes bladerdeeg voor hartige haart, 3 tl oregano, 75 gr. geraspte Pecorino Romano (dit kun je bij Albert Heijn kopen)

Breng een pan water aan de kook en kook de venkel 4 minuten. Voeg na 2 minuten de courgette en ui toe.

Laat uitlekken en afkoelen. Klop ondertussen 1 ei los.

Leg de plakjes deeg zo op een met bakpapier beklede bakplaat dat er een vierkant  van 3 bij 3 ontstaat. Bestrijk ze met het ei en plak de randjes goed aan elkaar vast. (zorg dat er wat ei overblijft)

Prik het deeg overal met een vork in. Snijd een zo groot mogelijk ronde vorm uit.

verwarm de oven voor op 170 gr.

Meng de venkel, de ui en de courgette met de oregano en 2 losgeklopte eieren. Meng de kaas erdoor. Breng op smaak met peper.

Leg het mengsel op het midden van de deegcirkel en laat rondom een rand van ong 5 cm vrij. Vouw de randen van het deeg terug zodat het mengsel voor een deel bedekt wordt. Bestrijk de deegrand met de rest van het eerste losgeklopte ei.

Bak de taart in 45 minuten goudbruin en gaar.

Lekker als bijgerecht maar ook als lunch.

getagged:, , , , , , , , ,

2 thoughts on “Torta Salata

  1. 'Es' (@EsFactory) 24 augustus 2014 om 12:35 Reply

    Ok. Ik probeer het nog eens….
    Ik was ook eerst niet zo van de venkel. Maar eenmaal gewend is het heerlijk!

Geef een reactie

