Surinaamse spruitjes

Spruitjes….. ik vond dat vreselijk, alleen de geur al bah! En dat ik ze moest eten, deed ook niet veel goed. Toen besloot ik al dat als ik later ooit kinderen zou krijgen ze nooit zou dwingen om dit te eten. God zij dank heb ik niet veel problemen met Dennis met eten en probeert hij werkelijk alles!

Eric is gek op spruiten en om hem een plezier te doen maakte ik het wel eens klaar, ik proefde dan steeds weer maar lekker nee…. Echter kreeg ik het wel altijd bij mijn schoonfamilie te eten en nog met Kerst ook. Uit beleefdheid schepte ik er dan een paar op en zat ik al snel vol van alle andere lekkere dingen die op tafel stonden. Maar het gekke was dat ik ze nu wel te eten vond, met een uitje en met uitgebakken spekjes, tja je kunt natuurlijk zeggen dat je daar nog een drol lekker mee kan maken maar deze groene knikkers?

Vorig jaar kwam een collega met een klein bakje leftovers aan om te proeven. Dennis stond naast me en had de eerste in zijn mond, ik kreeg bijna geen kans zo lekker vond hij het. Hij schept wel 2x op van dit recept!

Surinaamse spruitjes

Maak de kleine spruitjes schoon. Een paar aardappeltjes schillen en in kleine blokjes snijden. Ik neem 2 grote zoete aardappels, dat maakt het niet alleen voor kinderen lekkerder. Stoom ze eventjes voor, verkruimel er een blokje kippenbouillon overheen, zorg dat het niet te gaar worden! Vang bij het afgieten het kookvocht op!

Kipfilet in kleine blokjes.

Fruit een fijn gesneden ui, knoflook naar smaak erbij en 1 el massala kerrie. Haal dit uit de pan en bak de kip lekker bruin.

Het uienprutje bij de kip doen, de spruitjes erbij, de voorgekookte aardappelblokjes er door en een scheutje van de kipbouillon/kookvocht.

Goed laten pruttelen, bouillon laten inkoken en evt. nog een scheutje erbij doen. Als alles gaar is serveren met rijst. Zet de sambal badjak op tafel.

LEKKERRRRRR!

getagged:, , , , , ,

5 thoughts on “Surinaamse spruitjes

  1. Marion Driessen 15 oktober 2012 om 17:09 Reply

    Dit recept is een hernieuwde poging waard, Ann, dank je!

  2. petra 25 oktober 2012 om 16:49 Reply

    Hoiiii
    Nou ik lust normaal ook geen spruiten en die lucht in huis vind ik ook vreselijk.
    Maarrrrr vanavond heb ik dit recept gemaakt en ik vond het echt verrukkelijk!!!!
    Van de vieze spruitenlucht was ook niks te bekennen de geur van knoflook ui en massala roken heerlijk in huis !
    En zooo handig deze site ik was boodschappen aan het doen en wist niet wat ik moest eten. Toen ineens dacht annemaries spruiten.Dus hup telefoon aan , site opgezocht en de ingrefienten gekocht…….i like it:-):-)

    • Ann's Passie voor Koken 25 oktober 2012 om 16:57 Reply

      Kijk dat is leuk om te lezen! Maar spruiten gaan eigenlijk alleen stinken als je ze te lang laat garen Petra. Op deze manier zijn ze idd lekker!

Geef een reactie

