Bloemkoolschotel

Bij bloemkool krijg ik altijd van die flashbacks naar vroeger, naar ome Willem en zijn liedje deze vuist op deze vuist:

 ‘k Snap het al daar smul je van, lust je ook wel bloemkool dan
Met een papje, met een papje

Ik gruwelde namelijk van dat vreselijke witte smaakloze papje van mijn moeder en nog steeds eet ik mijn bloemkool niet met een papje, als het echt moet dan met een aangemaakt groentesausje, maar liever niet. Eigenlijk vind ik papjes of sausjes over mijn groente gewoon echt zonde van de groente. Het volgende recept met bloemkool vinden wij een lekkere afwisseling op de saaie gekookte kale bloemkool. Het is makkelijk en je kunt het van te voren klaar maken, als je dat doet, wacht dan wel met het eiermengsel erover heen te doen.

BLOEMKOOL OVENSCHOTEL

• 1 kleine bloemkool • 2 eieren of 1 ei per persoon • geraspte kaas • klein bekertje crème fraiche • zout, peper, paprikapoeder • ovenschaal

Bereiding:

Oven voorverwarmen op 200 graden.

Was de bloemkool, snij deze in roosjes en kook deze beetgaar in 10-15 minuten. (Ik doe dat altijd in een stoommandje, de smaak is echt veel lekkerder dan!)

Roer ei, kaas, crème fraiche, peper, zout, paprikapoeder door elkaar.

Als bloemkool beetgaar is in een ovenschotel doen, eiermengsel erover gieten.

Schaal in de oven en in 30 min. gaar bakken.

Wil je hem iets hartiger, kun je nog uitgebakken spekjes of hamblokjes door de bloemkool doen.

Ik serveer hem met aardappelpuree en dan durf ik best zoals vandaag een aangemaakt poedertje van maggi te gebruiken als ik niet zoveel tijd heb.

getagged:, , , , , , ,

9 thoughts on “Bloemkoolschotel

  1. Chantal 11 oktober 2012 om 18:02 Reply

    Oh klinkt goed en eet eigenlijk nooit bloemkool omdat ik het goor vind! Ga dit eens proberen!

  2. Ann's Passie voor Koken 11 oktober 2012 om 19:53 Reply

    Binnenkort bloemkoolsoep Chantal, ik dit voorgeschoteld voor iemand die absoluut geen bloemkool lust en voila, hij vond het herlijk 🙂

  3. Chantal 14 oktober 2012 om 15:06 Reply

    Ik ga hem vanavond eten!

  4. Ann's Passie voor Koken 14 oktober 2012 om 17:43 Reply

    En?

  5. marianne 6 februari 2013 om 10:11 Reply

    Me mannetje heeft het gister gemaakt….HEERLIJK!!! ben niet zo van de bloemkool maar dit is echt heerlijk….het is wel machtig eten

  6. Maria 8 oktober 2014 om 12:04 Reply

    Is het mogelijk om aardappelschijfjes eerst op de bodem van de ovenschaal te leggen en dan jouw overheerlijke recept erover?

    • Ann's Passie voor Koken 8 oktober 2014 om 12:16 Reply

      Hoi Maria,
      Je zou het kunnen proberen maar ik denk dat de aardappelschijfjes erg slap en niet echt lekker worden. Wat ik wel eens doe is 2 schalen naast elkaar in de oven en de aardappeltjes naar wens bereiden. Mocht je het gaan proberen hoor ik graag hoe het was. groetjes, Annemarie

Geef een reactie

